Race Town

Racing och bilar

Formula Ford – den mest framgångsrika Junior Formulan någonsin

Formula Ford – den mest framgångsrika Junior Formulan någonsin

F1 CAR

Formula Ford är den mest framgångsrika feeder formel i historien om motorsport, har det lanserat karriärer topp flygförare från Senna, till Coulthard, till Webber och ges glädje till miljontals. Äldre Formula Fords har fört motorsport inom räckhåll för hundratals, kanske tusentals privateers och klubb racers. Upptäck några av historien här. För att få en insiders konto upptäcka boken “Av land, hav och sky”. Formula Ford är en enda sittplats racing bil formel som startade 1967 med hjälp av en sexton hundra cc Cortina motor i baksidan av ett utrymme ram, öppet hjul chassi med ett glasfiber kropp. Den första Formula Ford bilen någonsin var baserad på en Lotus Formula Junior. Vid denna tid var de mer sofistikerade formler med legering monocoques som var dyra, bräckliga i händelse av en olycka och ofta unrepairable åtminstone ekonomiskt. 

 Här är framtidens Formel 1-förare

 Stålutrymmet ram av en Formel Ford var fortfarande lätt, men mycket stark, relativt billig att tillverka och det kunde skäras, svetsas, även rätas i händelse av en “shunt”. Storhetstiden för Formula Ford var faktiskt en ganska lång period, främst alla nitton sjuttiotalet och åttiotalet, även om det förblev mycket frisk på nittiotalet och fortsätter idag. Det fanns spin offs, många av dem, alltför många verkligen som spädde Formel Ford sig ett tag, Formel Ford 2000, Sport 2000, Formula First och Formula Forward, men ingen njöt av framgången, eller lockade så mycket tillgivenhet från ras besökare och förare som den ursprungliga Formula Ford sexton hundra formel. Tusentals förare runt om i världen skär sina racing tänder i Formel Fords under de nämnda decennierna, när motorn i bruk var Ford Kent motorn, inte så lätt att få tag på nu, men lika vanligt som muck då. Tidig formel Fords hade i allmänhet främre monterade radiatorer och utombordsupphängning, men på grund av populariteten av formeln och den relativa enkelheten i konstruktion antalet racing bil konstruktörer ballooned. Gå med Lotus var Merlyn, Royale, Van Diemen, Reynard, Swift, Elden, Hawke, Lola, Ray, Titan, Tiga och mycket mer. Vissa gjorde bara Formula Fords, medan andra som Lola var inblandade i många formler ända fram till och med VM Sportscars, Indy bilar, Formel 5000 och Formel 1. Som en illustration titta på Formel 1 bilar av nitton åttio tre, såsom John Player Special Lotus där föraren verkar vara väl framåt i bilen och sedan titta på Van Diemen RF84. Alla Van Diemens modellnummer återspeglade året för den särskilda modellen.  

Biografi racer kimi raikkonen på engelska

 Snart fanns sidomonterade radiatorer, inboardfjädring, kaross som jämnade ut luftflödet runt motor och växellåda, men vissa saker förblev desamma. Alla tävlade med Kent motorn i dessa decennier och även om Zetec motorn och senare Duratec har tagit över formeln är en skugga av sitt forna jag. Det var så framgångsrikt på sjuttio- och åttiotalet av ett antal skäl, för det första var det överkomligt, för det andra var det spännande, detta berodde på smala kontrolldäck och brist på aerodynamiska enheter, bilarna kunde och gick nära varandra, slipstream och rutschkana. Mångfalden av tillverkare läggas till åskådare intresse och du verkligen kunde se nya stjärnor i vardande. I 1972 den inledande, slutet av säsongen Formula Ford Festival hölls på Snetterton i Norfolk, skulle det flytta till Brands Hatch från 1975 och det utvecklats till ett VM-evenemang för Formel Ford förare runt om i världen. Det går fortfarande idag och även på nitton nittiotalet lockade hundratals poster från hela världen, med stödjande tävlingar för andra Ford formler och historiska Formel Fords. Vinnare av festivalen inkluderar Johnny Herbert, Eddie Irvine och mer nyligen Mark Webber, även om några fjorton vinnare har gått på att nå Formel 1 och många som var nära att vinna festivalen som David Coulthard gick vidare till toppen av sporten. Det är möjligt att Ford Motor Company tog derasposition som nummer ett i gräsrotsnivå motorsport för givet, eller kanske de trodde att deras position oantastlig, men andra företag ville in på åtgärden, vilket föranledde Formel Renault, Formula Vauxhall Lotus (Opel på andra marknader), Formula Palmer Audi och andra.